Sevis un savu sakņu apzināšanās sākas ar savas skolas vēstures izzināšanu. Šogad Rēzeknes pamatskola-attīstības centrs (šis nosaukums no 2016. gada) svin 100. jubileju. Nosaukumi skolai ir mainījušies, bet būtība palikusi – palīdzēt bērniem ar speciālajām vajadzībām.
Skolas vēsture ir bagāta, sena un interesanta. 1923. gada 1. septembrī Rozentovas pagasta Dlužņevas (tagadējā Lūznava) muižā sāk organizēt mācību iestādi, ko vēlāk nosauc par Laizānu valsts kurlmēmo bērnu skolu (skolu iesvētīja tikai 1937. gada 14. novembrī). Skolā mācījās vairāk kā 200 skolēnu, tajā ir arī šūšanas, galdniecības un kalēju darbnīcas, skolēni tiek apmācīti lauksaimniecības darbiem. Kara laikā skolas telpas tiek izmantotas vācu armijas vajadzībām, bet lai arī grūtībās, tomēr darbu skola nepārtrauc. 1944. gada beigās Maltas pagasts skolai telpas iedala Maltas ciemā. 1950. gadā, kad tiek nodibināts Maltas rajons un skolas telpas vajadzīgas rajona iestādēm, kurlmēmo bērnu skolu pārceļ uz lauku teritoriju Feimaņos, kur sadzīves apstākļi ir pavisam pieticīgi. (Zināmie direktori: J. Vēzis (1923–1925), A. Pārupe (1925–1937), V. Brods (1937–1944).) Skolas direktore V. Šablinska (1944–1956) daudz pūļu velta, lai pierādītu, ka telpas nav piemērotas darbam, un tā 1956. gadā pāriet uz jaunuzcelto skolu Rēzeknē. Skolas darbu vada direktore O. Valenieka (1956–1963): tiek iekārtotas klases, guļamistabas, citas telpas, iepirkti mācību līdzekļi, jauns inventārs, un 18. novembrī sākas mācību stundas. Vēlāk tiek atvērtas arī pirmsskolas grupiņas. Vecākajās klasēs liela uzmanība tiek veltīta bērnu sagatavošanai tālākajai dzīvei, – notiek nodarbības dažādos pulciņos, mākslinieciskajā pašdarbībā un sportā. 1969. gadā, direktora Franča Laura laikā (1963–1977), atver vienu valodas traucējumu klasi, bet no 1980. gada iestāde darbojas kā speciālā skola bērniem ar smagiem valodas traucējumiem. Direktora Pētera Ančupāna laikā (1977–1988) uzlabojas metodisko komisiju darbs, sadarbība ar citām skolām, tiek pilnveidotas metodes darbā ar valodas traucējumu un nedzirdīgajiem bērniem. 1988. gadā skolu sāk vadīt direktors Jānis Laimonis Rožukalns (līdz 2009. gadam). Skola kļūst skaistāka un labiekārtotāka, tiek pilnveidota materiāli tehniskā bāze – iegādāti datori, jauni televizori, autotransports. Tradicionālas ir mācību priekšmetu nedēļas, skolēnu projektu izstādes, skolotāju un skolēnu radošo darbu konkursi. Tiek izveidoti seši jauni kabineti – logopēdiem un atbalsta personālam. Skolēnu valoda tiek koriģēta ikdienā logopēdiskajās nodarbībās un automatizēta mācību stundās. Skolēni var darboties vairāk nekā desmit pulciņos, deju kolektīvā un pūtēju orķestrī.
2009. gadā par skolas direktori kļūst Rita Zommere – atbildīga, radoša, mērķtiecīga. 2016. gadā tiek izveidots attīstības centrs, kura mērķis ir izglītojošas, konsultatīvas un metodiskas palīdzības sniegšana Latgales reģiona pirmsskolas, speciālo un vispārizglītojošo skolu pedagogiem, izglītojamajiem un viņu vecākiem. Attīstības centra darbinieki nodrošina metodisku un pedagoģisku palīdzību pedagogiem jautājumos par atbalsta pasākumu piemērošanu, individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi un mācību sasniegumu dinamikas izvērtējumu izglītojamajam ar speciālajām vajadzībām, izstrādā mācību vai metodiskos atbalsta materiālus, lai veicinātu izglītojamo ar speciālajām vajadzībām integrēšanu izglītības apguves procesā, sniedz agrīnu speciālo vajadzību diagnostiku pirmsskolas vecuma bērniem, sadarbojas ar augstskolām pētniecības jautājumos.
No 2023./24. m.g. Rēzeknes pamatskola-attīstības centrs ir vispārējās pamatizglītības iestāde, kas realizē tikai speciālās pirmsskolas un pamatizglītības programmas bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Izglītojamie tiek uzņemti visa mācību gada laikā ar valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu.
Jau vairākus gadus izglītības iestāde realizē arī profesionālās pamatizglītības programmas izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām. Audzēkņi pēc pamatskolas tiek uzņemti profesionālajā pamatizglītības programmā “Mājturība” un “Ēdināšanas pakalpojumi”, kuras beidzot tiek iegūtas 2. profesionālās kvalifikācijas līmeņa specialitātes “Mājkalpotājs” vai “Virtuves darbinieks”.
Skolā tiek nodrošināta harmoniska izglītojamo attīstība, ievērojot audzēkņu spējas, veselības stāvokli, intereses. Tiek piedāvātas arī koriģējoši attīstošās nodarbības. 2023. gada rudenī ir notikuši vairāki darbīgi, izzinoši un jautri pasākumi: “Jautrais Miķelītis”, “Rudens veltes”, “Saules ziedu stāsti skolotājai”, “Labo darbu nedēļa manā ģimenē”, “Lapu salidojums” u.c., kur aktīvi tiek iesaistītas arī ģimenes. Visas klases izmanto iespēju kultūrizglītības programmā “Latvijas skolas soma” iepazīt Latvijas kultūras vērtības un paplašināt redzesloku. Katru vasaru skolā tiek organizēta vasaras atpūtas nometne “Lai skan!” bērniem ar valodas, mācīšanās traucējumiem un īpašām vajadzībām (katru gadu nometnē darbojas vairāk nekā 20 bērni no pilsētas un novada).
Skolas lielākā bagātība ir pedagogi un darbinieki. Esam pateicīgi visiem skolas pedagogiem un darbiniekiem, kuri gadu gaitā ir strādājuši mūsu skolā un ieguldījuši savu sirdsdegsmi skolēnos un nesuši skolas labo vārdu Latvijā. Mēs lepojamies ar skolas absolventiem, kuri turpina izglītoties, strādā un veiksmīgi integrējušies sabiedrībā. Tā kā skolēni ir no visas Latgales, pateicamies vecākiem un pašvaldībām par sadarbību.
Skolai ir raksturīga iekļaujoša, atbalstoša, pozitīva mācību un sadzīves vide, pie mums vienlīdz labi jūtas gan pirmsskolas, gan skolas vecuma izglītojamie, gan profesionālās izglītības audzēkņi. Mācāmies kopā saskatīt, ka katram mākonim ir sava zelta maliņa un katram bērnam ir savas iespējas izglītībai un turpmākajai dzīvei.
Direktores vietniece izglītības jomā Anna Deksne
Skolas nosaukumi: Laizānu valsts kurlmēmo bērnu skola (no 1923.); Maltas kurlmēmo bērnu skola (no 1944.); Feimaņu kurlmēmo bērnu skola (1950); Rēzeknes nedzirdīgo bērnu internātskola (1956); Rēzeknes logopēdiskā internātskola (1980); Rēzeknes logopēdiskā internātpamatskola (2005); Rēzeknes internātpamatskola-attīstības centrs (no 2016.); Rēzeknes pamatskola-attīstības centrs (no 2019.). Attīstības centra statuss piešķirts 2016. gada 5. jūlijā.
Skolas kolektīvs 2017./2018. mācību gadā