LATGALE: Noslēgusies žoga izbūve uz Latvijas–Baltkrievijas robežas

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) vadībā pabeigta robežžoga izbūve uz Latvijas–Baltkrievijas robežas. Līdz 2024. gada beigām turpinās nepieciešamās infrastruktūras – patruļtaku, laipu un citu robežas aizsardzībai nepieciešamo risinājumu izbūve pilnā robežas 173 kilometru garumā, informē VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.
2023. gadā tika pabeigta žoga izbūve sauszemes posmos (112 km), šogad soli pa solim līdz jūlija beigām notika žoga izbūve gar publiskajiem ūdeņiem. Kopumā robežas žogs izbūvēts gandrīz 145 km garumā. Patlaban VNĪ vadībā turpinās nepieciešamās infrastruktūras izbūve, kā arī citu risinājumu izbūve divos posmos – Daugavas posmā un posmā ap Riču ezeru, kur nav paredzēts robežas žogs.
Sauszemes posmos, kur jau pagājušā gadā izbūvēts žogs, šobrīd turpinās infrastruktūras izbūves darbi: izveidotas vieglo transportlīdzekļu (līdz 3,5 t) patruļtakas aptuveni 40 km garumā (no 119 km) un laipu patruļtakas ap 15 km (no 28 km). Pabeigta pontonu patruļtaku izbūve 1,75 km garumā. 
Trešajā jeb Daugavas kārtā sadarbībā ar Nodrošinājuma valsts aģentūru tiek īstenota sešu metāla sakaru torņu, pievedceļu un 16,7 km garās patruļtakas izveide. Patlaban uzsākti būvdarbi piecu pievadceļu un sakaru torņu izbūvei, vienlaikus turpinās būvprojektu saskaņošana un sagatavošanas darbi, lai nodrošinātu atlikušā viena torņa un pievadceļa izbūvi. Izbūvētie torņi un pievadceļi nodrošinās robežas novērošanu Daugavas posmā.
Savukārt ceturtajā kārtā plānoti rokādes ceļi ap Riču ezeru, kas ļaus robežsargiem operatīvi pārvietoties gar ūdenstilpes krastu, tā efektīvi reaģējot uz iespējamajiem pārkāpumiem. Posmus, kur nav robežas žoga – Daugavas posmu 16,7 km garumā un rokādes ceļu, kā arī infrastruktūras izbūvi ap Riču ezeru plānots pabeigt līdz 2025. gada vasarai.
2023. gadā ekspluatācijā tika nodots 30 metrus garš tunelis, kas būtiski atvieglo valsts robežas apsardzību zonā, kur robežu šķērso dzelzceļa līnija. 30 tonnu smagais metāla tunelis ir viena no ilgtspējīgākajām šāda tipa inženiertehniskajām būvēm Latvijā. 
Latvijas–Baltkrievijas robežas žoga un infrastruktūras izbūves kopējās būvniecības un ar to saistīto pakalpojumu un darbu izmaksas ir 125,35 miljoni eiro (tai skaitā 3,6 miljoni eiro ES fondu finansējums sakaru torņu un pievadceļu izbūvei).
 

 

Projektu “Novadu balss” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild laikraksts “Vietējā Latgales Avīze”.