Renāra KORA foto
Uz Vidzemes šosejas (A2) Ropažu novadā pie Rīgas robežas (12,43.–12,88. km) kreisajā brauktuvē eksperimentālos nolūkos ieklāts asfalta maisījums, kurā daļa bitumena aizstāta ar lignīnu. Tas veikts, īstenojot 2023. gada februārī SIA Vianova uzsākto pētniecības projekta Ilgtspējīgu bio-asfaltbetona maisījumu izstrāde ar atjaunojamo biopolimēru lignīnu.
Projekta mērķis ir izstrādāt ilgtspējīgu bio-asfalta maisījumu, daļēji aizvietojot bitumena saistvielu ar atjaunojamo biopolimēru lignīnu, kas ir dabīgs blakusprodukts koksnes pārstrādē. Tā ir jauna pieeja asfalta ražošanā ne tikai Latvijā, arī pasaulē šo metodi padziļināti pēta tikai nesen. Lai pētījumam piešķirtu praktisku nozīmi, izstrādātos asfalta maisījumus jāieklāj eksperimentālā posmā, lai reālos ekspluatācijas apstākļos veiktu monitoringu, tāpēc VSIA Latvijas Valsts ceļi atlasīja atbilstošu ceļa posmu. Vidzemes šosejas kreisās brauktuves pirmā josla izvēlēta, jo:
• eksperimentālajam posmam jābūt uz ceļa ar augstu satiksmes intensitāti;
• ar relatīvi labu ceļa pamatu, lai tā defekti neietekmētu eksperimenta rezultātus;
• netālu no SIA Vianova asfalta rūpnīcas;
• izbūves darbi būtiski netraucē satiksmi.
450 m garajā posmā nofrēzēts asfalts 4 cm biezumā un pēc tam ieklāta jauna dilumkārta. Kopumā ieklāti trīs dažādu asfalta maisījuma tipi ar dažādu bitumena un lignīna daļu. Būvnieks eksperimentālajiem darbiem nodrošinās tādu pašu garantiju kā citos seguma atjaunošanas objektos – trīs gadus.
Projektu ”Novadu balss” finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild laikraksts ”Auseklis”.