“Vietējā Latgales Avīzes”un citi reģionālo mediju saime uzklausīja ekspertus
Virsraksti, fotogrāfijas, paraksti zem tām – pie tā ir jāpiedomā, gatavojot katru rakstu. Tā 29. aprīlī Rīgas ekonomiskajā augstskolā seminārā “Latvijas reģionālie mediji – izaicinājumi, problēmas, risinājumi” drukāto mediju dizaina un maketa analīzi iesāka mākslinieks-dizaineris Kirils Šmeļkovs. Tāpat viņš atgādināja, ka žurnālists stāsta (raksta) cilvēkiem par cilvēkiem, tāpēc ir ļoti svarīgi stāstīt stāstus, kas pašam patīk, un ilustrēt tos ar stāstošām fotogrāfijām.
Cita eksperte Sigita Roķe, kas ir vadījusi vairāku laikrakstu redakcijas un šobrīd ir Latvijas televīzijas galvenā redaktore, uzsvēra avīzes satura plānošanu, piemēram, lielākos rakstu vai intervijas ir jāsagatavo ilgāku laiku pirms publicēšanas. Steiga nav labākais draugs, turklāt avīzē jābūt arī rakstu rezervēm. Sigitas galvenā atziņa – reģionālās avīzes prot strādāt, tikai laiku pa laikam jāatceras laikraksta veidošanas galvenos pamatprincipus, lai neieslīgtu rutīnā.
Par reģionālo mediju saturu internetā (mājas lapās, portālos, sociālajos tīklos) runāja eksperte Marta Cerava. Viņa ieteica vienam un tam pašam rakstam, publicējot to internetā, uzlikt citu virsrakstu, lai tas neatkārtojas ar avīzes virsrakstu. Avīzēm, kuri veido saturu internetā, jādomā arī par to, kā raksts, ziņa, intervija, bilde izskatīsies mobilajā tālrunī, jo vairāk kā 80% interneta lietotāju ziņas lasa mobilajos tālruņos.
Savukārt Latvijas reģionālo mediju asociācijas vadītāja Ivonna Plaude informēja par aktuālāko valsts medijpolitikā un analizēja, kas notiek ar avīzēm pasaulē. Piemēram, Latvijā pēdējos 11 gados iedzīvotāju skaits ir sarucis par 11%, un vislielākais samazinājums ir reģionos, tātad ir samazinājies arī reģionālo avīžu lasītāju skaits. Pārējā pasaulē notiek tāpat. Līdz ar to bez Latvijas valsts finansiāla atbalsta reģionālās avīzes nevar pastāvēt. Diemžēl šo atbalstu vēlas saņemt arī tie, kuriem nav reģionāla satura (dažas raidstacijas, kas raida ziņas, mūziku un izklaides raidījumu, blogeri jeb savu personīgo interneta vietņu un satura veidotāji u.c.). Asociācijas pārstāvji diskusijās ar valsts institūciju pārstāvjiem daudzreiz ir uzsvēruši, ka medijs ir medijs tad, ja tam ir redakcija, redakcionāra neatkarība, viedokļu daudzveidība un ja tur strādā vismaz viens žurnālists.
Tas bija ASV vēstniecības atbalstītā Latvijas Reģionālo mediju asociācijas projekta noslēguma seminārs. Asociācija diskusijas, seminārus rīkos arī turpmāk, jo, kā teica Sigita Roķe, reģionālajiem medijiem ir kur augt.
Kirils Šmeļkovs stāsta par virsraksta, fotogrāfijas un paraksta zem tās saskanīgumu katrā rakstā
Egitas Terēzes Jonānes foto