Viens cilvēks arī ir pasažieris

Gan pārvadātāji, gan iedzīvotāji ceļ trauksmi

Kāda sieviete Pelēču pagastā Preiļu novadā, nesagaidījusi reisa autobusu Preiļi–Arendole–Duntišķi, devās uz vairāku kilometru tālāku pieturu, lai paspētu uz citu sabiedrisko transportu. Paziņojums, ka mainīsies autobusu kursēšanas kārtība, pieturā nebija izvietots. Nebūdami informēti, ka autobusa nebūs, pieturā palika viļānieši, gaidot nākamo reisu. No Preiļiem Daugavpils virzienā, kur kursē arī mazietilpīgie autobusi, jo tā ir noteikts pārvadātāja un Valsts SIA “Autotransporta direkcija” līgumā, bieži autobuss ir pārpildīts.

Natālija no Preiļu novada “Vietējai Latgales Avīze” atzina, ka ir simtiem tādu stāstu, kā, optimizējot reisa autobusus laukos, cilvēki no pagasta centra vai pilsētās attālākajos ciemos ir spiesti iet kājām. “Kāpēc kursē tukši autobusi līdz galapunktam, turklāt kāpēc turp braucot nedrīkst ņemt pasažierus, ja autobuss ir ceļā, tērē degvielu, autovadītājam maksā algu? Un, ja autobuss tiešām ir vajadzīgs, lai nokļūtu līdz ārstam vai pašvaldībai, tad tam autobusam ir jābūt. Viens cilvēks arī ir pasažieris,” atgādināja Natālija.

Preiļu novada pašvaldības izpilddirektors Aigars Zīmelis “Vietējai Latgales Avīzei” teica, ka pašvaldība par sabiedriskā transporta izmaiņām uzzinājusi no iedzīvotājiem nevis no Autotransporta direkcijas.

“Kārtība ir šāda. Autotransporta direkcija informē Latgales plānošanas reģionu, ka būs izmaiņas autobusu tīklā, pēc tam Latgales plānošanas reģions prasa pašvaldības atzinumu. Taču tāda komunikācija nav bijusi. Mēs atbalstām reisu saglabāšanu vai atjaunošanu Līvānu un Viļānu virzienā, lai cilvēki var nokļūt uz darbu, bet bērni uz Galēnu pamatskolu un Riebiņu vidusskolu, kas ir vienas no labākajām,” paskaidroja izpilddirektors.

Komentāru par notiekošo jautāju arī SIA “Tukuma auto”, kas uzvarēja konkursā par pasažieru pārvadāšanu turpmākos desmit gadus Preiļu, Līvānu un Jēkabpils reģionā, Preiļu nodaļas vadītājam Mortenam Perševicam.

“Ja runā par slēgtajiem reisiem, mēs neko neesam slēguši, to dara Valsts SIA “Autotransporta direkcija”. Tas, kas notika Viļānu virzienā, izskaidrojams ar to, ka direkcija, atverot jaunu reisu, citu slēdz, jo līgumā ar pārvadātāju ir noteikta konkrēta summa un konkrēti kilometri, tāpēc direkcija nepieliek ne vienu centu un nevienu kilometru vairāk. Mums tiešām uz reisa sākumpunktu kursē tukši autobusi, un tur patiešām nav loģikas. Taču kases aparāts nestrādā, līdz ar to mēs nedrīkstam ņemt pasažierus – tā nolēma cilvēki Rīgā. Līgumi tapa pirms diviem–trim gadiem, un toreiz tiešām reisa autobusos brauca mazāk cilvēku, tāpēc vairāki reisi nebija rentabli. Šodien ir cita aina – noticis straujš degvielu cenu kāpums, tieši tādēļ viena daļa pasažieru sāk pārsēsties no vieglajiem auto uz sabiedriskajiem autobusiem (šobrīd mums jau ir 20 % pieaugums). Tur, kur pirms tiem dažiem gadiem bija nulle pasažieru, tagad aug neapmierinātība, jo cilvēki grib braukt ar sabiedrisko transportu, taču tāda transporta nav.

Mēs kā pārvadātāji varam un gribam pārvadāt vairāk un visos virzienos, bet galavārdu saka Autotransporta direkcija,” teica Mortens Perševics.

Viņš iestarpināja, ka informāciju par slēgtajiem reisiem uzņēmums saņēma pusotru nedēļu pirms darba uzsākšanas Preiļu, Līvānu un Jēkabpils reģionā.

Kāds varētu būt risinājums? Mortens Perševics uzskata, ka pārvadātāju un Autotransporta direkcijas līgumiem jābūt elastīgiem, lai pārvadātājs un valsts varētu ātri reaģēt atbilstoši esošai situācijai. Piemēram, ja kāds reiss ir jāatjauno, tad to atjauno, ja kāds reiss nav rentabls, to slēdz, nevis būtu jāievēro nobraukto kilometru skaits un valsts dotācijas apmērs. Kur vajag, tur palaiž lielo nevis mazietilpīgo autobusu, turklāt, ja ir tādas vietas, kur dzīvo daži pasažieri, tad reisa autobusam ir jākursē arī tur un kaut vai par brīvu, tad nebūs šo tukšo autobusu līdz reisa uzsākšanas vietai un nerentablo reisu, uzskata M. Perševics.

 

Par šo aktualitāti, ko lielākā daļa cilvēku nosauca par haosu, nekārtībām, nesaimniecisku rīcību, pat par lauku cilvēku iznīdēšanu, “Vietējā Latgales Avīze” iztaujāja arī Valsts SIA “Autotransporta direkcija”. Atbild sabiedrisko attiecību speciāliste Sanita Heinsberga:

 

Kādi pārvadātāji ir mainījušies no 1. jūlija?

– Maršrutu tīkla daļu “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” no 1. jūlija apkalpo SIA “Tukuma auto”, bet iepriekš bija SIA “Jēkabpils autobusu parks”.

 

Cik reisi ir slēgti, kurā reģionā visvairāk un kāds ir iemesls?

– Preiļu reģionā ir slēgti 14 vietējie reisi, Jēkabpils reģionā – 11 vietējie un trīs starppilsētas reisi, Līvānu reģionā – divi vietējie un divi starppilsētu reisi.

Šajos reisos (izņemot starppilsētu maršrutu reisus) vidējais pasažieru skaits bija 0–4 cilvēki.

 

Kādam ir jābūt vidējam pasažieru skaitam vienā braucienā, lai saglabātu reisa autobusu kādā konkrētā maršrutā?

– Precīza skaitļa nav, katrs gadījums tiek vērtēts. Tas ir atkarīgs arī no maršruta kategorijas – no tā, kādas apdzīvotas vietas tiek savienotas.

Piemēram, ja tiek savienotas valstspilsētas vai novadu centri, tad prasības ir augstākas nekā novada centra savienojumam ar blakus esošu pagastu. Veiktās reisu skaita izmaiņas saistītas ar maršrutu tīkla optimizēšanu, lai pakalpojumu apjoms nepamatoti nepalielinātu jau pašlaik nepietiekamo valsts budžeta finansējuma apjomu, slēdzot nerentablākos maršrutu reisus, saīsinot maršrutus posmos, kur ir citas alternatīvas, samazinot reisu skaitu brīvdienās, kā arī slēdzot reisus, kas pēc būtības kalpoja kā tehniskie reisi ar minimālu pasažieru skaitu tajos.

 

Kāpēc ir ieviests nesaimniecisks risinājums – autobuss tukšs kursē līdz Viļāniem vai Kalupei, vai citiem maršruta galapunktiem, turklāt bez pasažierim, jo nedrīkst uzņemt tos, lai uzsāktu kustību no Viļāniem vai Kalupes utt.? Degviela vienalga tiek tērēta, īpaši vērtīga tā ir šajos energokrīzes laikos. Vai par šādu nesaimnieciskumu samaksā pasažieri ar biļetes cenu?

– Šāda situācija veidojas, ja ir slēgts tā saucamais “tehniskais reiss”, kas pēc būtības kalpoja autobusa nosūtīšanai no tā bāzes vietas līdz nākamā reisa sākšanas vietai. Atšķirība ir tāda, ka, iekļaujot reisu maršrutu tīklā, par katru nobraukto kilometru pārvadātājam tiek maksāta līgumcena, no kā atskaitīti biļešu ieņēmumi. Ja šāds reiss netiek iekļauts maršrutu tīklā, tad par šī reisa izpildi netiek maksāts. Piemēram, ja “tehniskā reisa” garums ir 10 km un līgumcena ir 1,2 EUR/km, pārvadāts viens pasažieris, kas samaksājis par biļeti 0,7 EUR, tad pārvadātājam par katru šādu reisu no valsts tiek pārskaitīti ~ 11,3 EUR, savukārt par atpakaļreisu, ja tajā brauc septiņi pasažieri, valsts samaksās ~ 7,1 EUR.

 

Kas jādara, lai atjaunotu jūsu noņemtos reisa autobusus?

– Lūdzam rakstīt oficiālu brīvas formas iesniegumu, pamatojot izmaiņu nepieciešamību – piemēram, vai nu jānokļūst uz darbu vai skolu, adresējot to Autotransporta direkcijai (e-pasta adrese: atd@atd.lv, pasta adrese: Vaļņu ielā 30, Rīgā. LV-1050), un tiks izskatītas jauna reisa autobusa atklāšanas iespējas.

 

Uzziņai

No 1. jūlija nekursē autobusi Preiļu reģionā :

1. Preiļi–Lomi–Viļāni plkst. 6.35 no Preiļu AO (izpilde – pirmdienās, trešdienās, piektdienās);

2. Preiļi–Galēni–Viļāni reiss plkst. 15.20 no Preiļu AO (izpilde – svētdienās);

3. Preiļi–Rudzāti reiss plkst. 18.20 no pieturas “Rudzāti” (izpilde – otrdienās, trešdienās, ceturtdienās);

4. Preiļi–Arendole–Duntišķi reiss plkst. 6.15 no Preiļu AO (izpilde – pirmdienās, trešdienās, piektdienās);

5. Preiļi–Aizkalne–Ārdava plkst. 6.50 no Preiļu AO (izpilde – otrdiena, ceturtdiena);

6. Preiļi–Upmala–Līvāni reiss plkst. 12.20 no pieturas “Upmala” (izpilde – svētdienās);

7. Preiļi–Upmala–Līvāni reiss plkst. 13.30 no pieturas “Rožupe” (izpilde – svētdienās);

8. Preiļi–Rudzāti–Steķi reiss plkst. 17.20 no Preiļu AO (izpilde – pirmdienās, piektdienās);

9. Preiļi–Rudzāti–Steķi reiss plkst. 18.10 no pieturas “Steķi” (izpilde – pirmdienās, piektdienās);

10. Preiļi–Silajāņi reiss plkst. 7.35 no Preiļu AO (izpilde – no pirmdienas līdz piektdienai, skolēnu brīvdienās);

11. Preiļi–Feimaņi reiss plkst. 6.20 no Preiļu AO (izpilde – no pirmdienas līdz piektdienai);

12. Preiļi–Vārkava–Upmala–Duntišķi reiss plkst. 18.10 no pieturas “Upmala” (izpilde – no pirmdienas līdz piektdienai);

13. Preiļi–Aizkalne–Preiļi reiss plkst. 16.30 no Preiļu AO (izpilde – piektdienās);

14. Preiļi–Riebiņi reiss plkst. 6.50 no Preiļu AO (izpilde – no pirmdienas līdz piektdienai).

No 1. jūlija nekursē autobusi Līvānu reģionā:

1) Jēkabpils–Līvāni reiss plkst. 12.05 no Jēkabpils (izpilde – sestdienās).

2) Līvāni–Jēkabpils reiss plkst. 13.50 no Līvāniem (izpilde – pirmdienās, sestdienās).

 

No 1. jūlija papildus kursē autobusi Preiļu reģionā:

1) Rīga–Preiļi reiss plkst. 10.25 no Rīgas,

2) Preiļi–Rīga reiss plkst. 17.05 no Preiļiem.

No 1. jūlija atklāts jauns reiss Preiļu reģionā:

Upmala–Preiļi reiss plkst. 13.55 no Upmalas.

Skolēnu brīvdienās slēgts reiss Preiļu reģionā:

Preiļi–Silajāņi reiss plkst. 7.35 no Preiļiem.

(Avots – Valsts SIA “Autotransporta direkcija”)

 

Egitas Terēzes Jonānes teksts un foto